ZELF NASI GORENG MAKEN.

NASI - GORENG (eigen recept-variant) © 2011 P J Visser

.
Foto : © 2011 P J Visser / peterscorner.nl

Nodig voor twee personen:
2 kopjes basmati rijst of pandan rijst ( géén snelkookrijst !), 3 kopjes water, 150 gr. varkensvlees (of kipfilet) ,in kleine blokjes gesneden, 100 gr. kleine hollandse garnalen, 1 niet te grote prei, in kleine ringen gesneden, 1 ui , gesnipperd, 2 takjes selderij , de blaadjes fijngesneden, 2 teentjes knoflook in fijne stukjes gesneden, 2 theelepels sambal oelek, 1 eetlepel ketjap manis, 2 eieren, 3 eetlepels plantaardige olie (zonnebloemolie, olijfolie ), zout (snufje), peper (naar keuze)
Voorbereiding:
We beginnen eerst met het koken van de rijst. Deze moet namelijk afgekoeld zijn,alvorens ze kan worden gebruikt om te bakken. Doe de rijst ,het water en een snufje zout in een pan en breng deze aan de kook. Zet als het kookt, het vuur laag en roer even de rijst een keer door. Haal na c.a. 11 minuten de pan van het vuur en laat de rijst rustig afkoelen.
Vervolgens gaan we van de eieren een omelet bereiden. We doen twee eieren in een kom, we doen er een eetlepel water bij, wat zout en wat peper. We klutsen de eieren goed door elkaar. Dan doen we een (klein) scheutje olie in een koekenpan en op laag vuur maken we een omelet. Tijdig keren, niet laten verbranden! Daarna laten we de omelet afkoelen .
Nu gaan we echt aan het werk:
Verhit wat plantaardige olie (1 el) in een wok en doe er dan de gesnipperde ui bij. Laat de ui lichtbruin worden onder regelmatig omroeren (c.a. 4 minuten) en voeg daarna het gesneden vlees toe. Laat het vlees ook lichtjes bruin worden(5 tot 10 minuten). Voeg daarna de knoflook, de ketjap, de sambal en wat peper en zout toe. Blijf zo nu en dan roeren om alle ingredienten goed met elkaar te mengen. Voeg na c.a 2 minuten de garnalen toe , na deze eerst even te hebben afgespoeld met koud water en bak deze enkele minuten mee. Ondertussen snijden we de inmiddels afgekoelde omelet in kleine stukjes. Nu voegen we de prei , selderij , stukjes omelet en afgekoelde rijst toe. Blijf dit op laag vuur voortdurend omscheppen zodat alles goed met elkaar gemengd word en niet gaat vastbakken aan de pan. Na c.a. 8 minuten is het gerecht gereed om op tafel te worden geserveerd.
Bij dit gerecht kun je ook een ATJAR (zoetzure groentenmix) serveren. Het smaakt lekker fris en is nog gezond ook! Zelf een ATJAR maken ? Hierover binnenkort meer.



De Webmaster.